Allra käraste syster

Nostalgi till hundra....
I många år har jag haft ett svagt minne av en tjej som rider på en svart häst med gyllene man genom skogar där äckliga "finger" typer jagar henne i mörkret, hon rider längst stranden och på vägen stannar hon till vid ett bord dukat med alla godsaker du kan tänka dig, med dansande "änglar" och ljuvlig musik... Detta har varit så gammalt detta minnet att jag trodde det var en dröm fram till att jag slog på barnkanalen precis.
Helge Skoog som ung var det första jag såg, haha =)

Den där drömmen var en novellfilm gjord av sagodrottningen själv Astrid Lindgren..
Mina absoluta favoriter av henne är Mio min mio, Bröderna Lejonhjärta, Saltkråkan och nu vet jag vad min fjärde favorit heter! Vilken är din absoluta favorit i Lindgrensamlingen?

"Barbro har en hemlighet, hon har en tvillingsyster. Inte ens Barbros mamma och pappa vet om det. Tvillingsystern heter Ylva-li och bor under rosenbusken. Ylva-li kallar alltid Barbro för "Allra käraste syster". När Barbro vill träffa Ylva-li kryper hon ner i hålet under rosenbusken."


(fungerar inte att lägga in youtube klipp då min dator
helt enkelt är för liten men här är länken till Allra käraste syster)

Under graviditeten har jag blivit jätte intresserad av mina gamla barndomssagor och visor, har en massa
gamla goa visor på datorn nu som ja spelat lite för magen, blir säkert även att ja köper hem lite klassiska
Astrid Lindgren boxar i framtiden =)


Pussokram
Hanna,

Kommentarer
Postat av: Maja

åååå vad jag har letat efter den filmen. Minns att du och jag satt och såg på den när jag var inte alls gammal. Har fått för mig att de skulle ta sig igenom någon skog eller nånting för att komma dit där paradiset var typ..

Konstigt det var att se det igen :D



2009-06-01 @ 22:08:38
URL: http://lifebymaja.blogg.se/
Postat av: Heidi

Älskar den filmen!! =) Jag har den faktisk! Kram

2009-06-01 @ 22:21:40
URL: http://livetenligtheidi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback