Du i magen

Fullängd: cirka 44 cm
Vikt: 2700 gram
(Dock vägde mitt barn 2900 gram i vecka 34, antagligen pga. av diabetesen)
Uträkning utgår från dagens datum: Onsdag 01 jun 2009.
Min graviditet startade Onsdag 15 okt 2008.
Jag blev gravid ungefär Onsdag 29 okt 2008 (ägglossningen).

Jag är på dag 260 av 280. (92,5%).
Jag är i vecka 38.
Jag har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Jag är i 9:e kalendermånaden.
Jag är i 10:e graviditetsmånaden
Jag är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tisdag 21 jul 2009
Jag har 20 dagar kvar till beräknad förlossning.

Bebisen:

Om du skulle kunna lägga ditt finger i barnets hand nu så skulle det gripa om det. Nu är tånaglarna så långa att de når ut till tåspetsen. Navelsträngen är ungefär 0,5 meter lång och 1 till 2 centimeter tjock. Det inre trycket i navelsträngen hindrar den från att slå knut på sig själv, och även om den skulle göra det så skulle den snabbt räta ut sig själv. Fostret använder navelsträngen som sin leksak och klämmer på den. Lyckligtvis är inte barnet tillräckligt stark att skada navelsträngen. Under de senaste veckorna har fostret lagt på sig mycket vikt – mer än 200 gram per vecka!
Nu har babyn utvecklat alla sinnen och upplever starkt miljön runt sig. Att lyssna aktivt efter ljud är ett sätt för babyn att vänja sig vid världen utanför. Det är inte för sent att börja sjunga eller läsa sagor för barnet: det kommer med största sannolikhet att känna igen era röster. Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta nivå är nu cirka 32 centimeter.
Nu är barnet nästan helt färdigutvecklat och skulle de titta ut nu så är det helt redo för att möta världen!

Egna anteckningar:

Bristningarna känner jag har blivit större denna veckan, min mage har sjunkt.
Har ett konstant tryck i bäcken och i vissa rörelser tappar jag nästan kontrollen över kroppen pga av smärtan.
Mina tankar snurrar mest omkring förlossningen, är livrädd för något jag inte känner till sedan innan men har en enorm längtan att träffa pyret inne i magen! Men det är helt normalt med sådana blandade känslor.
Har senaste dagarna haft känslan att det är dax inom kort och bebisen har inte rört sig så mycket senaste dagarna vilket enligt min mor är ett tecken på att det närmar sig med stormsteg. Tänker även mycket på tiden som kommer efter förlossningen - när jag kommer hem, jag längtar till att få ta hand om mitt barn, att se det utvecklas och få lära känna det.






Kommentarer
Postat av: emelie jönsson

Fan du de börjar närma sig nu, fan va rädd jg var igår hade täta sammandragninger o sedan trodde jag att mitt vatten gick, men som tur var så var det nog bara en lätt flytning, men snacka om att jag blev rädd :/

2009-07-03 @ 10:09:02
URL: http://mittlivmittbarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback