Skrotnisse och lite till..

Jag har ju ett visst intresse i historia,
och historia finns det i många saker, satt och småsökte på wikipedia om Trollhättan, Edet & Lödöse
och där finns de historia, fast mest i Lödöse.
Enda sen jag var på "Vid Ljuda Os" när jag var i mellanstadie-ålder (haha min klasskompis hade färgat håret
blott så skådisarna blev "livrädda" och skrek - Pesten!! Spetelska"
) iallfall så har jag haft stort intresse
för medeltiden där, bla. fanns de en stuga man pratade om där pesten smittade människor endast fick vistas
upp ovanför byn, och att den första skyddsborgens grund fortfarande finns kvar under det stora huset .. inte långt ifrån bron där jag och Jessica å alla smygrökte för ett antal år sen =)
Edet har sin historia med första slussen och allt omkring, läste även att 1888 tror jag 25 juni eller nåt brann i stort sett hela Lilla Edet ned (Edet står för "Smal passage") tror jag det var.. men på samma dag brann även två andra kommuner uppåt i landet ner.. är ni intresserade kan ni ju söka :P

Trollhättan (även kallad Stora Edet en gång i tiden) är kännt för fallen, de fina fallen.
Ja och sen fanns de en del kändisar därifrån - dit jag är påväg just nu.
En kille som kommer ifrån "Rollhättan" eller "Trollywodd" för stor del av svensk filmindustri håller till där
skapade Skrotnisse - som är stor nostalgi för mig ..

Här är några klipp från Skrotnisse
då kom jag att tänka på lite andra saker som jag facinerades (stavning?)
av;

Hej, sa Petronella ifrån Plaskeby.
Det är dags att fälla upp sitt paraply.
Sen så ska vi traska kring och ha det kul.
Det får gärna plaska ända fram till jul.

Glada ska vi ropa:
Tjenare och mors!
Segla allihopa bort i en galosch.

Segla hela natten intill ljusan dag.
Är du rädd för vatten?
Det är inte jag.


och en skiva jag ska beställa hem när jag någon gång i framtiden har råd..

Det var en gång en mus och den musen hette Klas
Och han var alltid bjuden när det var stort kalas
Det bästa som han visste det var att lata sej
Nu tar nog ingen miste det handlar ju om mej
Faderullan lej.

De andra samlar nötter och har i sina hus
Men jag har inget hus och jag är ingen sparsam mus
Jag går till mina vänner dom säger inte nej
För om jag dom rätt känner så delar dom med mej
Faderullan lej.



Jag vet inte om de är speciellt intressant läsning för er, men jag tycker om att samla på mig
minnen och fakta.. och det är så de kommer vara ibland, det är en del av min gnista =)

Nu till dagen.
Det löste sig nog med första lektionen i morse, antagligen fler som
missade denna lektion iomed att den inte var schema-lagd.
Senare på dagen hade jag Religion som jag faktist aldrig haft förr,
hamnade i en grupp där jag tror de är lätt att uttrycka mig, är ju ingen
jävel på att disskutera så mycket (bara duktig på att slänga ur massa gojja)
men jag är väldigt intresserad av just Troende, hur människor tänker i dagliga situationer
där deras tro hindrar dem att göra som alla andra, alla människors syn och värden på andra...
Vi inledde med en film som ni säkert hört talas on "Leon" i början förstod jag inte poängen,
vi såg bara halva idag, men jag har sett den innan.
Men jag tror lärare vill att vi ska se saker ur olika synvinklar och det gör man verkligen i den filmen,
HAN som är yrkesmördare, som är lärd att inte visa känslor till andra människors lidande.
Hon som lever ett liv med en mamma som säljer sig, pappa som är inblandad i maffia/droger
men en dag förlorar sin familj.
Han "tar hand" om henne, låter henne se hans värld.
Och nu är han inte endast dendär kyliga yrkesmördaren, utan också en vän.
Har för mig han dör, och att det är hemskt.. men hur kan man ha medkänsla för en så kall människa?
Det är nog de läraren vill få ut tror jag.

Oj de blev ett väldigt blandat inlägg, nu ska jag sova..
suttit här själv hela kvällen.. börjar bli väldigt tråkigt med all ensamhet
när Magnus är i nykroppa... men hellre de än att han kommer hem och smittar mig med magsjukan.
Ha en trevlig lördag ;)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag älskar historia men hade inte en aning om branden i lilla edet, spännande...kollade lite nu och såg att äver 1000 personer blev hemlösa och va vad de, 50 gårdar som brann ner?

2009-01-10 @ 11:54:47
URL: http://yeahnysliv.blogg.se/
Postat av: Louise

Hej gumman! Hur gick de på UL i onsdags?? Du har inget skrevit om de.. :p är lite nyfiken. För de var väl i onsdags?? Pusss

2009-01-10 @ 14:16:07
URL: http://lobbban.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback