sov du lilla videung,

Idag är en väldigt krativ dag, då många tankar flackar omkring
låg och skrev lite dikter när älsklingen knackar på dörren
han ville ligga där och mysa med mig, och småprata
sen blev vi båda lite små trötta så jag började då sjunga en låt som
far min sjungt och som jag själv sjunger ofta på..

Sov du lilla videung
än så är det vinter
Än så sova björk och ljung
ros och hyacinter
Än så är det långt till vår innan rönn i blomma står
Sov du lilla vide
än så är det vinter.


Solskensöga ser på dig, solskensfamn dig vaggar.
Snart blir grönt på skogens stig,
och var blomma flaggar.
Än en liten solskensbön:
vide liten blir så grön.
Solskensöga ser dig.
Skolskensfamn dig vaggar.



Jag låg där i sängen och kunde inte minnas hela texten,
så ja satte mig och googlade och fann att det är Zacharias Topelius som levde på 1800:talet
då man införde mycket skolsånger, att grunden till varför man lät barn lära sig läsa
var just för att kunna sjunga sångtexter, och detta var en av dem på den tiden..
tänk, vad traditionella låtar fortfarande lever vidare :)

Vilka traditionella låtar har du kvar i huvudet än idag ifrån barndomen?


Kommentarer
Postat av: Jenny

Helt otroligt att så gamla visor kan leva vidare än idag!!

2008-11-10 @ 17:42:39
URL: http://mynostalgia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback