Ena dålig rapport,

eller kanske inte.. beror på hur man ser det.
Vi tar dom bra nyheterna först:

Jag var på spångbergs-gymnasiet imorse och pratade med syon ang. komwux..
Det sög att dom inte hade så mycket att välja mellan.
Det fanns:

Vård
Hotell & Restaurang
Handel


Min spontana tanke innan jag visste detta var något med bageri..
eller iallafall gymnasie-basämnerna.
Vård & Restaurang kände jag att de ger mig inte så mycket,
så... sa jag att jag läser endast Sv B, Eng A, Ma A, Natur & Religon
under vårterminen för att få lite tid på mig (men tid har jag haft, så en termin hade väl ändå inte hjälpt..)
Då sa hon "Jag är skyldig att meddela dig att om du är intresserad av att läsa högskola (shooore..) i framtiden
måste du dela upp basämnerna på fler terminer för ett G räcker inte, och man presterar bättre via att göra så
"
Jappp.. ja höll med till viss del, kändes nästan som om hon försökte övertala mig.. men vem vet, kanske har ja någon hemlig talang så ja kommer å börja läsa högskolan?
Well, då gick vi igen broschyren för Handel.
Och vet ni? Som jag tänkt i några år att min stora dröm nog hade vart..
Ett eget café eller nåt sånt.. en suddig dröm.
Men! Då kan ja dra in poängen och nyttan av detta genom att läsa dessa kurser, som är
dels "administration, småföretagande, personlig service, försäljning" blabla.. och då blir de ungefär
2 dagar skola och 3 praktik..
Sen kan man ha kommit en bit på väg till drömmen.
Och det mest viktigaste - Motivationen.
För nu är det jag som väljer detta, och hade jag då kört som ja tänkte först hade de nog blivit för mycket,
nu känns de betydligt mer planerat :)

Ja.. nu vet ni hur det ligger till ;P

Dåliga nyheten?
Jag sov skit dåligt inatt för jag mådde illa.
Gick till skolan o jobbet men har känt mig som en robot som bara gör de som ska göras.
sen har huvudet sprängts i bitar... kom hem och la mig direkt och nu när jag vaknade upp hade jag feber.
Så ja vet inte vad de är för släng jag fått på mig.
usch hata att vara sjuk..

Nu ska ja Noootbooka darling (OTH tips!)
hihi, ha de gott på er :)

Kommentarer
Postat av: Sandra .B.

Tack gumman :)

2008-11-13 @ 23:49:36
URL: http://sandraberg.blogg.se/
Postat av: Helena .K..

Va kul att du ska läsa! Har ni inga Ky-utb där uppe? Jag läser ju nu som du säkert vet,och jag läser Ky-utb,det är så skönt,dels är utb bara 2-3 år,mycke praktik(praktik 7 v redan andra terminen) och 90 % av dom som gick ut i våras har fått jobb.Känns ju bra.För mej är den toppen då min hjärna funkar bäst om jag får ha teori blandat med praktik .Må så gott och lycka till.Kram

2008-11-14 @ 07:40:08
Postat av: HannaEllenor svarar;

Helena; Jo, Magnus ska läsa sådan utbildning.. men jag förstod det som att de var en yrkes utbildning och att ja kan göra det senare, för gymnasie kompitensen .. eller jag är helt ute och cyklar?

Kramis

2008-11-14 @ 13:36:55
URL: http://hannaellenor.blogg.se/
Postat av: Helena .K..

Nej du är inte ute och cyklar,men sen beror det nog på vilken ky-utb man vill läsa,jag läser ju medicin och läkemedels teknisk inköpare/försäljare(världens längsta namn)och då räckte det att jag hade naturkunskap o eng.Sen ville dom gärna att man hade matte också,men det har inte jag och och då gick dom på arbetslivserfarenhet(nu är jag ju mycke äldre än dej)men kolla upp vad som gäller för just den utb som du vill läsa.Sen är det ju alltid bra att ha högskolekompetens,men man ska orka också! Må så gott.Kram Helena

2008-11-14 @ 14:52:49
Postat av: HannaEllenor svarar;

Okej! då vet jag hur de fungerar iallafall :) Men ja ska ge detta en chans, mest för att ja har en dröm långt borta att öppna mitt egna café , men också för det blev det bästa valet, då ja inte vet så mycket annat jag är intresserad av, för ja är inte så intresserad att jobba på café som anställd längre efter de jag redan kan.. :p

Kram

2008-11-14 @ 15:11:28
URL: http://hannaellenor.blogg.se/
Postat av: Helena .K..

Jag är helt övertygad om att du kommer att lyckas med det du tar dej för! Vill man nåt jäk... mycke och ger sej den på det så brukar drömmar o önskningar slå in.Jag tror på dej! Ha en underbar helg! Kram,kram

2008-11-14 @ 23:37:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback