Där har vi det.

Eftersom jag inte visste riktigt vad som innebar vilken körtel som är Sköldkörteln sökte jag på det,
och visst katten har ja dom flesta symtomen, därför blir de fler prover som dom skrev.
Jag strycker under alla symtom.


Sköldkörteln
är en av kroppens viktigaste hormonproducenter. Sköldkörteln sitter strax under struphuvudet och väger ca. 25 gram. I sköldkörteln produceras flera olika hormoner som bland annat är viktiga för kroppens ämnesomsättning, värmeproduktion och kalciumomsättning. Hormonproduktionen styrs från hjärndelen hypotalamus och hypofyskörteln.

Eftersom syntomen ofta är diffusa och kommer smygande kan det dröja lång tid innan man får rätt diagnos - och rätt behandling. Trötthet, humörsvängningar, sömnsvårigheter, problem med vikten, mensrubbningar och krånglande mage - allt detta kan tyda på sjukdom i sköldkörteln. Det är ganska lätt att misstolka besvär från sköldkörteln. Ofta hittar man andra tänkbara förklaringar till symtomen. Till exempel stress, relationsproblem, klimakteriebesvär eller depression. Många vänta länge innan de söker läkare. Det finns kanske många som går omkring med rubbningar i sköldkörtelns funktioner utan att veta att det är därför de känner sig så trötta och orkeslösa.

Produktionen av sköldkörtelhormon regleras genom en återkoppling. Från hjärndelen hypotalamus frisätts ett hormon (TRH) som ger hypofysen order att producera det sköldkörtelstimulerande hormonet TSH (tyreoideastimulerande hormon). Då produceras sköldkörtelhormonerna T3 (trijodtyronin) och T4 (tyroxin). Om det produceras för mycket av dessa hormoner sänds signaler till hypofysen och hypothalamus som i sin tur minskar sina stimulerande signaler. Om det åt andra sidan produceras för lite T3 och T4 ökas frisättningen av de stimulerande hormonen TRH och TSH. Genom denna återkoppling hålls normalt koncentrationen av sköldkörtelhormon på en lagom nivå.

Tillfälligt kan man ha både för låg och för hög produktion utan att det spelar någon större roll. Men om obalansen fortsätter mår man inte alls bra. Det finns flera orsaker till rubbningar i sköldkörteln. De vanligaste sköldkörtelrubbningarna beror på så kallade autoimmuna processer. Det innebär att immunförsvaret går till attack mot kroppens egna celler. Då bildas antikroppar, som kan störa sköldkörtelns produktion av hormoner.

Sköldkörtelproblem är ofta ärftligt och risken är två till tre gånger större om föräldrarna har problem. Det är vanligt att stress påverkar, men det gäller oftast inte den vanliga vardagsstressen. Det är snarare livskriser som dödfall i familjen, skilsmässa, arbetslöshet eller allvarliga sjukdomar som kan vara de utlösande faktorerna.

Problem med sköldkörteln är mycket vanligt, speciellt bland kvinnor. Det är en folksjukdom som drabbar två till tre procent av befolkningen. Att rubbningar är vanligare hos kvinnor har troligen med det kvinnliga könshormonet gulkroppshormon (progesteron) att göra.(JAG TÅLDE INTE HORMONERNA?) Det tycks spela en roll särskilt vid överproduktion av sköldkörtelhormon, som ofta startar i samband med puberteten, graviditet eller förlossning. Alla symtom som följer i kölvattnet på ämnesomsättningsproblem kan vara obehagliga och påverkar ofta livskvaliteten negativt. Sjukdomen är sällan livsfarlig, men för hög ämnesomsättning sliter på kroppen eftersom hela kroppen ständigt går på högvarv. Äldre personer kan drabbas av hjärtflimmer och skelettet urkalkas eftersom den höga ämnesomsättningen leder till att nedbrytningen går fortare än kroppen hinner reparera. En låg ämnesomsättning ger oftast ett för högt kolesterolvärde i blodet och ökar därmed risken att drabbas av hjärtbesvär.


Riskgrupp

· Nära släkting till personer med störd ämnesomsättning eller andra autoimmuna sjukdomar som tillexempel kronisk reumatism och insulinkrävande diabetes.

· Kvinnor i övergångsåldern.

· Kvinnor som precis fött barn

· Rökare

· Personer som behandlats med litium.

• Personer som utsatts för radioaktiv strålning.

källa: Klicka här



Jag tycker detta stämmer ovanligt bra in på mig,
jag är deppig och har en inre stress& oro jämt för ekonomi och alla situationer jag ställs inför, vänner som gått bort och folk som mår dåligt som jag bryr mig om.
Mensen kommer när den vill och jag kan inte äta p-piller för att de blir för hög hormonhalt.
Jag är trött jämt (därför jag ville ta testerna) , jag har viktproblem och jag har problem med att halsen svullnar upp några gånger om året så länge jag minns, eller ibörjan av tonåren - då ja blev gravid.
Jag har högt kolesterol.

Sen älskar jag mat och sötsaker o salt,
men dom senaste två åren har vart dom värsta med vikten
innan dess hade ja ändå symptomen med hals, hormoner, stressade situationer
så visst har matvanan med det att göra.. men problemet fanns där redan innan
Vet ni, ja kanske skulle skapa en egen hälso-blogg? :)

Kommentarer
Postat av: 60+

Välkommen till rätt sida om stan! Vi blir nästan grannar.

2008-11-20 @ 18:31:15
Postat av: HannaEllenor svarar;

60+; Jaså? vad trevligt! Så du menar att jag bor på fel sida nu? Varför?

2008-11-20 @ 19:02:50
URL: http://hannaellenor.blogg.se/
Postat av: 60+

Jag vet inte vart du bor, ska nog gå in till dej i dag och hälsa!

2008-11-21 @ 09:33:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback