20åring & pojkar&flickor - Kvinnor&Män ?

För hon har blivit vuuuxen.. NOT.
Haha =)


Min kära kusin & flummigaste vän Marielle Sjöö(kåååt)berg fyllde 20 år idag =)
Systemdax! =) Men är man vuxen när man blir myndig eller 20 ?

just de, sjökåt är ett internskämt hehe.

Och busungen kommer upp den 23 maj, då dras de till Karlstad och paartar hela natten låång
sen hotell över natta och sen shoppa hela löördag =)
Sen kanske hon ville träffa sin karlakar? eller hur var det MARIELLE?
haha...

Även typ bestämt hur de blir på Studenttiderna.
Drar mig mot skåne sisådär den 12 juni.. (denise tar den 13:e)
vikkz&lillis är tyvärr på swedenrock den helgen men kommer hem den 16:e
då tänkte vi samla ihop oss gamla vanliga och dra ner till stranden och parta så
glöden smäller.. hihi , blir nog ändå en vecka där nere.

Tänk, även jag skulle tagit studenten iår.. men de sket sig ju.

Förresten, halsen har svullnat ner och febern är borta nästan,
vet inte om det är halsfluss eftersom de gick bort soppas snabbt,
men tänker gå ner till doktorn i morgon och ta prov samt säga ifrån att
operation måste genomföras, orkar inte med denna halsfluss längre..
va e de, 3-4 ggr sedan nyår? nä, nog är nog.

Berätta jag förresten, typ när jag var tsmns med Hasse för evigheter sedan,
då var vi ett gäng som drog ner till Älven nedanför Tunge och satte oss vid vattnet,
satt o grilla och hade de riktigt mysigt där .
Så helt plötsligt smäller brasan .. åt heeelvete .
Glöd 10 meter minst, minns att någon fick i arslet hahaha
nä en tuff upplevelse, sjuk egentligen, ja menar va kom bomben ifrån?
(iofs så var de mååånga karlar med och ni har väl sett fanny&alexander? när dom leker me eld.....^ ^)

Tittar på barnmorskona på ettan, ujuj va ont de ser ut att göra! skulle aldrig klara dedär.
Och vilket klet som kommer ut.. blääääääääää.
Men sen vänder sig allt .
Ett liv, en människa , ett underverk har kommit till vår värld.
Och det är sååå mysigt när dom säger "Det är en liten..."
Na, bxarn blir de .. när man kommit på metoden "låt karln göra jobbet"... LOL.



Us to in Turkey =) fattar inte att du blivit 20 år..

Men parta, det har vi alltid vart djävlar på.


När vi ändå är inne på temat musik , då ska ja skriva min och Marielles debutsingel:
Hoppas ni sett singalong, för detta är lite som det.. där när dom byter ut orden,
jag skrev texten *skäms rejält* .. och Marielle försökte förstå.. blev bara nåååra fel.

De är kallt, det är kallt.. va e de? de e kallt..
de snöar å de töar å de står fan å köar
Jää men hänger du mää men?
Du ligger me killen hela kvällen, sen blir du på smällen
De e kallt? de e kallt. Va e de de e kallt?
Bäääbin föds å du för ett halvärtet liv, bara lust att ligga med en kniv.
De e kallt, de e kallt .. va e de? de är kallt, nä de e kaaaallt.

Rättstavelse:
Där står fan å köar.
Du får ett helvete till liv.
Bara lust att LEKA med en kniv..

Snacka om att vi har garvat till detta .. ojoj.
Har de fortfarande inspelat på datorn. EN dag.. på hennes bröllopsdag xD
Ska lilla jag råååka lägga denna i DJ:ns bås..

Tänk bara på en sak! jag var 15 när jag skrev texten.. fjortisvarning, jag erkänner.


Nu till ännu en intressant grej, köpte nya VR häromdagen och där stod det en väldigt intressant krönika.
Reflektera väl inte mer över de, förutom en sak.
Sen satt jag och emelie och småprata idag och då läste jag upp den , och ta mej fan.. de stämmer!
So, skriver in den.. så vill jag höra vad ni tycker om Ander Rydells sanninga ord.

Var är grabbarna?
"Var är brudarna" är ett klassiskt citar från en 90-talsironisk reklamfilm för chips.
Jag tycker det är mer befogat att idag ställa frågan: "Var är grabbarna?".
För har inte en hel generation unga killar bara försvunnit? Missförstå mig inte. Vi lever i ett ojämställt samhälle,
det är ingen fråga om det. Men någonting har blivit väldigt, väldigt annorlunda. För Sverige är kanske ojämställt på gubbnivå, men bland oss yngre ser det annorlunda ut. Tjejer är smartare, roligare, duktigare. De är mer ambitiösa, mer målinriktade och långt mer drivna än killarna i samma generation. Första gånger jag tänkte på det var när jag började arbeta som redaktör på tidningen Bon för några år sedan. Tidningen har ambitionen att vara unisex - det vill säga den tiktar sig till både killa och tjejer. Jag minns att jag under flera år inte kunde hitta en enda lovande ung manlig skribent. När jag fann en ung kille som ville skriva var han så uppenbart sämre än tjejerna att jag inte ens kunde kvotera in honom om jag skulle ha velat.
Tittar man på lite statistik får jag stöd för min iakttagelse från flera håll. På gymnasiet har tjejer klart bättre betyg än killar, 14.7 mot 13.4 i medel. Och ny skolforskning visar att tjejer idag tar mycket mera plats i klassrummet - pratar, skämtar, kritiserar. Om man tittar på högskolan är tjejernas dominans ännu tydligare. Två tredjedelar av alla akademiska examina avläggs av tjejer och ni dominerar i princip inom alla yrken. Och om trenden håller i sig kommer tjejer snart att helt ta över höstatusyrken som tandläkare, läkare, arkitekt och jurist, medan de yrken som ökar mest bland killar är lågstatusyrken som butikskassör, städare och restaurangpersonal. I min egen vänkrets som mestadels består av tjejer - jag vill ju umgås med begåvade människor - är jag den med lägst lön.
Kvinnor flyttar mer, byter jobb oftare och har tagit över internet. Tjejer registrerar idag tre gånger så många bloggdomäner som killar. Och listan på Sveriges största bloggar domineras så klart av unga kvinnor som sägs tjäna miljoner.
Med andra ord: Unga kvinnor dominerar - Unga killar är Losers. Frågan är vad det beror på? Enligt skolverket är tjejer mer målmedvetna och ställer högre krav på sig själva än vad killar gör. Man brukar ofta klaga på att unga tjejer idag utsätts för tuffare krav. Men min fråga är om inte tuffa krav är bättre än inga alls? Jag har vänner som i flera år efter gymnasiet satt hemma i smutsiga kalsonger och spelade dataspel i sina pojkrum. De orkade inte ens hämta ut socialbidraget. De kan inte tvätta, städa laga mat och orkar inte jobba. Inte nog med det: killar är även fetare än tjejer.
Jag skulle önska att de fanns mer press på unga killar. Vad fan håller de på med?
Utbilda er, klipp er och skaffa er ett jobb. Men jag är inte hoppfull. Och frågan är om jag ens bryr mig. Ni kommer ärva jorden. Om jag en gång ska skaffa barn så hoppas jag för guds skull att det blir en flicka. Man vill ju inte sätta en loser till världen....   (Anders Rydell krönikör i VeckoRevyn.)

Erkänn det ligger väääldigt mkt i vad han skriver? Nu får ni tycka till.
Jag orkar inte skriva mer, sitter knepigt i soffan och har skrivit den där texten. 
Men det är det värt... för visst har antalen N00bar förökats senaste?

Hejdå i lingonskogen... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback