I år är det fyra år sedan du rycktes iväg..

En onsdagskväll i slutet på juli stack Cissi Gustavsson in till centrala Lilla Edet för att träffa några kompisar. När hon dagen därpå inte kommit hem och inte hört av sig, blev föräldrarna oroliga.
- Min sambo Aila försökte ringa henne hela dagen, och när jag kom hem från jobbet tog hon bilen och åkte ut och letade efter henne, berättar pappa Roger Gustavsson, 50. På väg till kompisens lägenhet såg Cissis mamma, Aila Alatalo, den syn ingen förälder någonsin vill se. Jag såg likbilen framför huset, och hennes kompis kom emot mig. Jag bara skrek rätt ut, fattade inte att det var sant. Jag fattar det inte än i dag, berättar hon. När GT träffar Aila och Roger har de lämnat Lilla Edet för att få rå om sig själva ett par dagar. Sorgen lyser igenom deras ord, men mest är de arga. Arga för att ingen kommer att ställas till svars för dotterns död. 
- Vi kommer aldrig att få henne tillbaka, men kanske kan vi vända hennes död till något positivt, säger Roger. Anledningen till att han och sambon väljer att berätta om sin dotter och hennes tragiska död är förhoppningen att starta en debatt om klassificeringen av narkotikapreparat. 
GHB är narkotikaklassat, men det Cissi hade fått i sig var ämnet butandiol även kallat BD ett ämne som förvandlas till GHB i kroppen och bland annat används inom industrin för rengöring. För föräldrarna och kompisarna var det helt otänkbart att hon tagit BD självmant. Cissi var emot alla former av droger. Hon hade en person i sin närhet som knarkat och den personen tog hon starkt avstånd från, berättar Roger. Cissi var annars som tonåringar är mest. Hon hade precis fyllt sexton, avslutat nian och skulle börjat gymnasiet till hösten. Hennes död kom som en total chock för föräldrarna. Jag sitter fortfarande på trappan varje dag och väntar på att hon ska komma hem från skolan, berättar Aila... (Taget ur GT)


När jag läser detta, som jag läst så många gånger har jag än idag efter fyra år inte accepterat att du försvann.
Du var en så go tjej, vi hade många roliga stunder tillsammans.. men även sorgliga.
Minns många gånger man tröstat dig, men även att du tröstade mig.

Jag har många vänner som håller/hållt på med droger, det hade även du.
varje dag finns du i mitt huvud, och jag är tacksam för min egen skull men även jävligt ledsen över det som hände dig,
För vi festade tillsammans inte långt innan detta hände, min sista "fest" i edet, hela natten till dagen då jag skulle flytta,  dom sista timmarna hade vi så himla kul! Du fick en nybränd skiva av mig som vi paartade till hela natten (tror tillomed det var Gûnter - Oh u tatch my trallalla)
Saken jag ville komma fram till är att det kunde lika väl vart jag, för vi umgicks och festade med ungefär samma människor.
Jag kommer aldrig få svar på om någon lurade i dig skiten eller vad som hände dendär kvällen,
jag tror du själv hade vetat att det var en dödlig dos om så skulle vart, men ärligt så vet jag inte.

Jag har förstått det som att Lilla Edets komun tagit tag i drogproblemen som fanns där under min tonårstid men skit finns det fortfarande överallt. Droger är ett beroende, och jag kan förstå första gången man testar det - det är ungefär som när man börjar röka, en cool grej.
men jag röker och jag är inte stolt över det, men det är så jävla svårt att sluta.
tänk då som missbrukare. så ja klandrar inte de vänner jag har som har problem för jag fått en syn i det.
Men - det finns så mycket annat underbart här i livet, drogerna stoppar bara för stunden men sen kommer verkligheten tillbaka. Och jag har träffat vänner nu, några år efter som håller på än idag,
och jag vill bara säga till dem men är för feg att lägga mig i, det är personen själv som avgör om den vill lägga av, jag kan inte påverka så mycket, det finns så mycket man vill säga - hur mycket man tycker om personen och inte vill att den skall fara illa m.m
Men samhället idag är åt helvete, och vi går ju framåt med ungdomar som röker (vanliga cigg menar jag nu asså!) tycker jag själv,
när jag började röka, visst visste man att de var farligt,
men den information som finns idag, och den erfarenhet jag fått av rökning/cancer m.m
har fått mig inse att de är skit, men motivationen finns inte ändå.. nä, det vill jag inte diskutera.
Men, mer info åt svenska folket!

Vill även få sagt att det senaste jag skrev nu , det handlade om mina vänner som håller/hållt på med droger, för cissi var absolut ingen missbrukare .

Och, skit i att höja priserna, det förvärrar bara mer tycker jag personligen för dom som redan röker.

God natt.


Kommentarer
Postat av: Sandra B

Hej gumma!
Jo då de e bra, trött och grinig bara!
Ledsen att jag inte hörde av mej men jag har förlagt nummret.
Hoppas du har det bra annars!

2008-04-29 @ 22:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback